Δημοσιεύθηκε χθες η 1η τροποποίησης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά στην Προκήρυξη του Προγράμματος «Εξοικονομώ 2025».
Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του, το Υπουργείο προχώρησε σε ενίσχυση του προϋπολογισμού του Προγράμματος — από 434.000.000 εκατ. ευρώ σε 924.269.064 εκατ. ευρώ., ενώ μετέφερει τη διαδικασία υποβολής Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου (ΗΤΚ) εντός 30 ημερών μετά την υπαγωγή της αίτησης και παρέτεινε το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως τις 31 Μαΐου 2026.
Σύμφωνα με πληροφορίες του B2Green, τα αρχικά αποτελέσματα θα δοθούν στη δημοσιότητα κατά πάσα πιθανότητα μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Το στοίχημα όμως σε κάθε περίπτωση θα είναι ο συνολικός χρόνος που απομένει για την υλοποίηση του προγράμματος, η οποία είναι ανελαστική, λόγω της ολοκλήρωσης των έργων του ταμείου ανάκαμψης. Η αλήθεια είναι πως πολλές αιτήσεις προηγούμενων προγραμμάτων έχουν μεταφερθεί στο συγκεκριμένο λόγω ποσοστού επιδότησεις, οι οποίες ενδεχέχεται να βρίσκονται σε καλύτερο βαθμό ετοιμότητας. Όμως, όταν ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες με το “Εξοικονομώ 2021” και είναι σε εξέλιξη χιλιάδες έργα του “Εξοικονομώ 2023“, η καταληκτική ημερομηνία της 31ης Μαΐου 2026 μοιάζει ουτοπική.
Στο B2Green συγκεντρώσαμε και παραθέτουμε τις περισσότερες και κυριότερες αλλαγές που φέρει η τροποποίηση της ΚΥΑ με τον οδηγό του προγράμματος. Δείτε αναλυτικά τις αλλαγές παρακάτω:
Προστίθεται η καταληκτική ημερομηνία ως εξής:
Τα έργα των Ωφελούμενων (φυσικό και οικονομικό αντικείμενο) θα πρέπει να ολοκληρώνονται σε διάστημα οκτώ (8) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής και σε κάθε περίπτωση μέχρι και τις 31.05.2026 που είναι η καταληκτική ημερομηνία του Προγράμματος.
Τροποποιείταη η αντίστοιχη παράγραφος ως εξής:
Ο συνολικός εγκεκριμένος προϋπολογισμός του Έργου με Κωδικό ΟΠΣ 5225228 Προγράμματος ανέρχεται σε 924.269.064,54 €. Από τον προϋπολογισμό αυτό, οι πόροι που προβλέπονται για την άμεση ενίσχυση των Ωφελουμένων ανέρχονται σε 888.978.239,54 C συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, εκ των οποίων ποσό 150.363.055,80 € διατίθεται για Οικογένειες με μέλος/μέλη ΑμεΑ, ποσό 440.872.917,71 € διατίθεται για τους Πληγέντες της Θεσσαλίας, της Στερεάς Ελλάδας, της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας και τους σεισμόπληκτους του Αρκαλοχωρίου και της Σάμου (εκ των οποίων τα 51.443.557,41€ διατίθενται ειδικά για τα ευάλωτά νοικοκυριά αυτών), ποσό 30.833.976,30 € διατίθεται για οικογένειες με τουλάχιστον τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα (βλ. πίνακα 2.2.2) . Επίσης, από τον συνολικό εγκεκριμένο προϋπολογισμό του Έργου, οι πόροι που προβλέπονται για την επιδότηση επιτοκίου των δανείων των Ωφελουμένων ανέρχονται σε 31.000.000 €.
Τροποποιούνται οι ακόλουθοι πίνακες:
Πίνακας 2.2.2 Επιχορήγηση
Ι) Για Ατομικό Εισόδημα (€) ≤5.000 ή Οικογενειακό Εισόδημα(€) ≤10.000
| Κατηγορία Ωφελουμένων | Ποσοστό Επιχορήγησης | Π/Υ Προγράμματος | |
| 1. | Πληγέντες – Σεισμόπληκτοι* | 100% | 51.443.557,41 € |
| 2. | Λοιποί ωφελούμενοι | 95% | 121.581.287,40 € |
ΙΙ)Για Ατομικό Εισόδημα(€) >5.000 ή Οικογενειακό Εισόδημα(€) >10.000
| Κατηγορία Ωφελούμενων | Ποσοστό Επιχορήγησης | Π/Υ Προγράμματος | |
| 1. | Οικογένειες με μέλος/μέλη ΑμεΑ | 80% | 150.363.055,80 € |
| 2. | Πληγέντες – Σεισμόπληκτοι* | 80% | 389.429.360,30 € |
| 3. | Οικογένειες με τρία (3) ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα | 65% | 30.833.976,30 € |
| 4. | Λοιποί ωφελούμενοι | 50% | 145.327.002,33 € |
Τροποποιείται η παρατήρηση για τη χρήση αποθήκευσης ενέργειας ως εξής:
Σύστημα αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρία) με χωρητικότητα [έως 10,8 kWh]. Στην περίπτωση που το σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ιδιοκατανάλωση ή/και η χωρητικότητα του συστήματος αποθήκευσης έχει διαστασιολογηθεί για πώληση ηλεκτρικής ενέργειας περισσότερο από 20% της συνολικά παραγόμενης Θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΕΚ 2831/2023 της Επιτροπής ΕΕ για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis) κατά την υποβολή των παραστατικών υλοποίησης σύμφωνα με το κεφάλαιο 7.3 και κατά τρόπο ανάλογο με την περίπτωση των ενοικιαζόμενων/δωρεάν παραχωρούμενων κατοικιών του κεφ. 5.4.
Αφαιρείται η παρακάτω φράση με κόκκινο:
Μόνον οι παρεμβάσεις που ολοκληρώνονται μετά την έκδοση του ανωτέρω ΠΕΑ μπορούν να θεωρηθούν επιλέξιμες για το Πρόγραμμα και σε κάθε περίπτωση οι δαπάνες θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί από την 01/01/2022 (ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας) και μετά. Πριν την Υπαγωγή στο Πρόγραμμα δύνανται να πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις με αποκλειστική ευθύνη του Ωφελούμενου. Επισημαίνεται ότι στην τελευταία περίπτωση θα πρέπει να δοθεί από τον ενδιαφερόμενο ιδιαίτερη προσοχή στις Γενικές Προϋποθέσεις Επιλεξιμότητας της ενότητας 2.1.2.
Τροποποιείται η αντίστοιχη παράγραφος ως εξής:
ΣΤ) Πρόσφατη απόκτηση ακινήτου
Στις περιπτώσεις που τα κατά τόπους υποθηκοφυλακεία καθυστερούν στην έκδοση πιστοποιητικού μεταγραφής, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να προσκομίσει βεβαίωση για την μεταγραφή / καταχώριση του τίτλου ιδιοκτησίας στο κατά τόπο αρμόδιο Υnοθ/κείο ή Κτηματολογικό Γραφείο, υπογεγραμμένη από δικηγόρο (άρθρο 366 ν.4700/2020 (ΦΕΚ Β’127)), η οποία επέχει, ως προς όλες τις έννομες συνέπειες, θέση πιστοποιητικού μεταγραφής. Σε περίπτωση αδυναμίας προσκόμισης του πιστοποιητικού μεταγραφής κατά τον αρχικό έλεγχο, ο Ωφελούμενος δύναται να υποβάλει Υπεύθυνη Δήλωση, σύμφωνα με την οποία θα μεταφέρει την υποχρέωση προσκόμισής του πιστοποιητικού στον τελικό έλεγχο και θα αποδέχεται ρητώς την ενδεχόμενη απένταξή του σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την προαναφερθείσα υποχρέωση.
Προστίθεται η παρακάτω κατηγορία:
Ζ) Οικογένειες με τρία (3) ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα
Μια αίτηση εμπίπτει σε αυτή την ειδική κατηγορία είτε μέσω δήλωσης του Ωφελούμενου στο πληροφορικό σύστημα του προγράμματος είτε προκύπτει από το έντυπο δήλωσης εισοδήματος E1. Η ιδιότητα της οικογένειας με τρία (3) ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα θα πρέπει να αποδεικνύεται κατά την ημερομηνία της αίτησης του Ωφελούμενου στο πρόγραμμα.
Αφαιρούνται οι παρακάτω παράγραφοι:
Αρχικά αποτελέσματα
Ακολούθως, μόνον οι «καταρχήν επιλέξιμες» αιτήσεις καλούνται να υποβάλουν την Ηλεκτρονική Ταυτότητα της κατοικίας τους, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών. Αν παρέλθει άπρακτο το άνω χρονικό διάστημα, η αίτηση θα οδηγείται σε απόρριψη. Η υποβολή Ηλεκτρονικής Ταυτότητας για τις «ειδικές περιπτώσεις» αιτήσεων, γίνεται κατόπιν του ελέγχου τους και εφόσον λάβουν θετική αξιολόγηση.
Ταυτόχρονα, γίνεται η έναρξη της εξέτασης από τον Φορέα Υλοποίησης των υποβληθέντων στοιχείων και δικαιολογητικών, συμπεριλαμβανομένων των υποβληθέντων στοιχείων του Προγράμματος που περιέχονται στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα που υποβάλλεται.
Από την έναρξη υποβολής της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου εξετάζονται οι «ειδικές περιπτώσεις» αιτήσεων, όπως αυτές περιγράφονται στην σχετική ενότητα. Για τον έλεγχό τους, ο Φορέας Υλοποίησης δύναται να αναζητά συμπληρωματικά και διευκρινιστικά στοιχεία, τα οποία οι αιτούντες θα πρέπει να επισυνάψουν στην αίτησή τους. Επισημαίνεται ότι η υποβολή αίτησης επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης. Τυχόν σφάλματα σε μη ουσιώδη στοιχεία δεν αποτελούν λόγο απόρριψης. Αν διαπιστωθούν ανακρίβειες σε ουσιώδη υποβληθέντα στοιχεία από τα οποία να επηρεάζεται η βαθμολογική κατάταξη της αίτησης, η αίτηση θα οδηγείται είτε σε επαναβαθμολόγηση και επανακατάταξή της, με ενδεχόμενη μετάπτωση από τις καταρχήν επιλέξιμες στις επιλαχούσες αιτήσεις, είτε σε απόρριψη (σε περιπτώσεις μη προσκόμισης ή προσκόμισης στοιχείων και δικαιολογητικών από τα οποία δεν επιβεβαιώνεται η τήρηση των όρων και προϋποθέσεων του Προγράμματος).
Προσωρινά αποτελέσματα
Ακολούθως εκδίδονται Προσωρινοί Πίνακες Επιλέξιμων / Επιλαχουσών / Απορριπτέων αιτήσεων σύμφωνα με τον εγκεκριμένο Προϋπολογισμό του Προγράμματος οι οποίοι περιλαμβάνουν για κάθε υποβληθείσα αίτηση, με φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, στοιχεία της αίτησης, την συνολική βαθμολογία της αίτησης, όπως αυτή προκύπτει ως αποτέλεσμα ελέγχου και επανακαθορισμού των στοιχείων που υποβλήθηκαν στο πληροφοριακό σύστημα. Στις απορριπτέες αιτήσεις θα αναγράφεται ο λόγος απόρριψης. Στο πλαίσιο του συνόλου των αιτήσεων δύναται να εκδίδονται Προσωρινοί Πίνακες τμηματικά.
Σε περίπτωση όπου από τους εγκεκριμένους πόρους του Προγράμματος καλύπτεται το σύνολο των υποβληθεισών αιτήσεων, το στάδιο των Προσωρινών αποτελεσμάτων έχει εφαρμογή μόνο για τις Απορριπτέες αιτήσεις.
Οριστικά αποτελέσματα
Ακολούθως, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της εξέτασης ενστάσεων, εκδίδονται Οριστικοί Πίνακες Εγκεκριμένων/ Επιλαχουσών / Απορριπτέων αιτήσεων σύμφωνα με τον εγκεκριμένο Προϋπολογισμό του Προγράμματος, οι οποίοι περιλαμβάνουν για κάθε υποβληθείσα αίτηση, με φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, στοιχεία της αίτησης και την συνολική βαθμολογία της αίτησης. Στο πλαίσιο του συνόλου των αιτήσεων δύναται να εκδίδονται Οριστικοί Πίνακες τμηματικά. Κατά των Οριστικών Πινάκων δεν δίδεται δικαίωμα ένστασης.
Στη συνέχεια, προστίθεται το ακόλουθο κείμενο:
Οι ανωτέρω πίνακες είναι διαφορετικοί και ανεξάρτητοι για τις 6 διαφορετικές κατηγορίες Ωφελούμενων και δεν δίνεται δικαίωμα ένστασης κατά της δημοσίευσης τους δεδομένου ότι η κατάταξη στηρίζεται σε ένα και μόνο κριτήριο nου υπολογίζεται αυτοματοποιημένα.
Στην συνέχεια οι «καταρχήν επιλέξιμες» αιτήσεις nου εμnίnτουν σε κάποια αnό τις ειδικές nεριnτώσεις χαρακτηρίζονται «npoς έλεγχο» αιτήσεις ενώ οι υnόλοιnες «επιλέξιμες».
Οι «εnιλαχούσες» αιτήσεις διατηρούν το δικαίωμα αξιολόγησής τους με την υφιστάμενη φθίνουσα σειρά σε περίπτωση μη κάλυψης ή αύξησης των Πόρων του Προγράμματος.
…
Έλεγχος ειδικών περιπτώσεων
Μετά την ανάρτηση των αρχικών αποτελεσμάτων γίνεται η έναρξη της εξέτασης από τον Φορέα Υλοποίησης των υποβληθέντων στοιχείων και δικαιολογητικών. Για τον έλεγχότους, ο Φορέας Υλοποίησης δύναται να αναζητά συμπληρωματικά και διευκρινιστικά στοιχεία, τα οποία οι αιτούντες θα πρέπει να επισυνάψουν στην αίτησή τους. Τυχόν σφάλματα σε μη ουσιώδη στοιχεία δεν αποτελούν λόγο απόρριψης. Μετά τον επιτυχή έλεγχο μιας αίτησης αυτή προωθείται ως «επιλέξιμη». Αν διαπιστωθούν ανακρίβειες σε ουσιώδη υποβληθέντα στοιχεία από τα οποία να επηρεάζεται η κατάταξη της αίτησης στην κατηγορία Ωφελούμενών που υποβλήθηκε, η αίτηση θα οδηγείται σε επανακατάταξή λαμβάνοντας την τελευταία θέση στην κατηγορία που τελικά κατατάσσεται, με ενδεχόμενη μετάπτωση της από τις καταρχήν επιλέξιμες στις επιλαχούσες αιτήσεις ενώ σε περιπτώσεις μη προσκόμισης ή προσκόμισης στοιχείων και δικαιολογητικών από τα οποία δεν επιβεβαιώνεται η τήρηση των όρων και προϋποθέσεων του Προγράμματος) θα οδηγείται προς απόρριψη. Κατά της απόρριψης δίνεται δικαίωμα ένστασης σύμφωνα με την ενότητα 8.5.
Οριστικά αποτελέσματα
Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της εξέτασης ενστάσεων, με μέριμνα του Φορέα Υλοποίησης καταρτίζονται Οριστικοί Πίνακες Εγκεκριμένων και Απορριπτέων αιτήσεων οι οποίοι περιλαμβάνουν για κάθε αίτηση, με φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, στοιχεία της αίτησης και την συνολική βαθμολογία για τις επιλέξιμες προς έγκριση αιτήσεις ή τον λόγο απόρριψης της για τις απορριπτέες. Οι Οριστικοί Πίνακες καταρτίζονται τμηματικά ανάλογα με την πορεία των αιτήσεων.
Από την αξιολόγηση των αιτήσεων αφαιρείται το μπαρακάτω εδάφιο:
Οι Επιλαχούσες αιτήσεις διατηρούν το δικαίωμα αξιολόγησής τους με την υφιστάμενη φθίνουσα σειρά, σε περίπτωση μη κάλυψης ή αύξησης των Πόρων του Προγράμματος.
Οι αιτούντες των οποίων οι αιτήσεις απορρίφθηκαν οριστικά έχουν δικαίωμα υποβολής εκ νέου αίτησης σε τυχόν μελλοντική πρόσκληση υποβολής νέων αιτήσεων στα πλαίσια του τρέχοντος Προγράμματος.
Προστίθεται η παρακάτω παράγραφος:
Οι Ωφελούμενοι που θα λάβουν υπαγωγή στο πρόγραμμα θα πρέπει υποχρεωτικά να καταχωρήσουν την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου στο πληροφοριακό σύστημα του προγράμματος ώστε να έχουν την δυνατότητα να προχωρήσουν στην χρήσης της προκαταβολής του προγράμματος σε αναδόχους- προμηθευτές. Η ΗΤΚ υποβάλλεται σε έως τριάντα (30) ημέρες από την μεταφορά της προκαταβολής επιχορήγησης στον λογαριασμού του Ωφελούμενου. Σε κάθε περίπτωση, οι Ωφελούμενοι που δεν υποβάλλουν την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών θα απεντάσσονται από το πρόγραμμα.
Αντίστοιχα, αφαιρείται η παρακάτω:
Επισημαίνεται ότι κατά την διαδικασία ελέγχου των υποβληθέντων αιτήσεων, η υποβολή στο Πρόγραμμα της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας θα απαιτηθεί μόνο στις υποβληθείσες αιτήσεις που είναι «Καταρχήν Επιλέξιμες» βάσει των αρχικών πινάκων κατάταξης βάσει Προϋπολογισμού.
Προστίθεται η παρακάτω παράγραφος:
Για την χρήση της προκαταβολής επιχορήγησης η οποία θα βρίσκεται δεσμευμένη στον τραπεζικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του, ο Ωφελούμενος θα πρέπει υποχρεωτικά να έχει υποβάλει επιτυχώς την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και να έχει διακινήσει τα Ίδια κεφάλαια ή/και την προβλεπόμενη προκαταβολή (70%) του δανείου.
Αντίστοιχα, αφαιρείται η παρακάτω:
Για την χρήση της προκαταβολής επιχορήγησης η οποία θα βρίσκεται δεσμευμένη στον τραπεζικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του, ο Ωφελούμενος θα πρέπει υποχρεωτικά να έχει διακινήσει πρώτα τα ίδια κεφάλαια ή/και την προβλεπόμενη προκαταβολή (70%) του δανείου.
Προστίθεται η παρακάτω εισαγωγή:
Κάθε ένσταση εξετάζεται αρχικά ως προς το τυπικό σκέλος, και εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις, διερευνάται και ως προς την ουσία αυτής.
Δυνατότητα ένστασης προβλέπεται σε περιπτώσεις όπου υπεισέρχεται παράγοντας υποκειμενικής αξιολογικής κρίσης, είτε υπάρχει πιθανότητα λάθους υπολογισμού εκ μέρους του αρμοδίων οργάνων. Στις περιπτώσεις αυτόματης διασταύρωσης στοιχείων, ο Φορέας Υλοποίησης δεν υποχρεούται να λαμβάνει υπόψη ενστάσεις που αμφισβητούν τα δεδομένα υπολογισμού των κριτηρίων επιλεξιμότητας, εφόσον αυτά αντλούνται από επίσημα ηλεκτρονικά μητρώα του δημόσιου τομέα.
Προστίθεται η παρακάτω παράγραφος:
Το ΤΕΕ για τις ανάγκες του Προγράμματος συνεργάζεται με εξωτερικούς αναδόχους που έχουν επιλεγεί από το ΥΠΕΝ με διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων για την υποστήριξη των αρμοδιοτήτων της παρ. 2 του ΦΕΚ Β’ 7200/30.12.2024 κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Έργου. Στο πλαίσιο αυτό το ΤΕΕ ως Φορέας Υλοποίησης του Έργου παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες προς τους ανωτέρω εξωτερικούς αναδόχους με υποχρέωση εφαρμογής προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθή εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της παρ. 2. του ΦΕΚ Β’ 7200/30.12.2024. Η ευθύνη για την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων των ανωτέρω εξωτερικών αναδόχων είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της Αναθέτουσας Αρχής, ενώ σε περίπτωση έκδοσης πράξεων καταλογισμού για τυχόν παραλείψεις ή αστοχίες των εξωτερικών αναδόχων που έχουν επιλεγεί από το ΥΠΕΝ κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Έργου κατόπιν ελέγχου από τις Εθνικές και Ευρωπαϊκές Αρχές ελέγχου, δεν βαραίνουν το ΤΕΕ.
Αντίστοιχα, αφαιρείται η παρακάτω:
Ο Φορέας Υλοποίησης θα λάβει τεχνική και διοικητική υποστήριξη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (προετοιμασία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος, αξιολόγηση αιτήσεων κλπ.), οι λεπτομέρειες της οποίας θα αποτυπωθούν σε Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ των δυο μερών.
Μπορείτε να κατεβάσετε το πλήρες ΦΕΚ με τον τροποποιημένο οδηγό από εδώ
Πηγή : b2green.gr